Lebah dan bunga belimbing Bekerjasama Secret Tunnel Subhanallah, Cantiknya... Madu Anugerah Allah

Tuesday, January 18, 2011

FITNAH DI FACEBOOK

Manusia dan Facebook

Hari ini facebook boleh menjadikan seorang manusia kaya dalam sehari, seorang ahli politik musnah dalam sehari, seorang yang tiada apa menjadi selebriti dalam sehari, seorang bodoh kelihatan pandai dalam sehari dan pelbagai lagi. Isi facebook bergerak begitu pantas sedangkan otak manusia memerlukan masa untuk menilai. Belum sempat sebuah isu dinilai, maka satu isu baru sudah terpampang di facebook. Bagi saya, inilah dia satu-satunya platform yang benar-benar berjaya menghipnotis penggunanya.

Manusia hidup mengikut apa yang facebook corakkan. Mereka tidak sempat mencorakkan kehidupan mereka supaya dapat dilihat dalam keadaan lega di dalam facebook. Mereka harus bersaing secara tidak sedar dalam mempastikan mereka diberi perhatian kerana sistem facebook itu sendiri yang pantas memaksa mereka berbuat demikian.

Kerana itu, tidak hairan begitu banyak manusia memberitahu melalui komen mereka bahawa mereka amat suka sekiranya facebook ditutup kerana seorang ibu dapat melihat anaknya tidak lagi bermasyarakat, tidak lagi berselera untuk makan bersama keluarga, seorang rakan hilang rakan dan kepelbagaian lagi cerita. Apa yang anda perlu, bukalah blog dan forum yang bersembang tentang isu ini. Begitu banyak aduan tentang kerosakan institusi keluarga dan masyarakat dari bahana facebook ini.

Jangan Jadikan Facebook Itu Kehidupan

Facebook adalah alat. Jadi ia harus digunakan sebagai alat. Apa akan jadi jika alat yang kita gunakan akhrinya memperalatkan kita? Pernahkah kita terfikir mengapa Islam menekankan konsep muamalat dalam kehidupan? Adakah dengan facebook konsep muamalat itu menjadi normal?

Facebook adalah platform yang paling mudah di dunia untuk menghina agama, merosakkan kehidupan orang lain, meruntuhkan insititusi keluarga, menyebarkan penipuan, menyebarkan kerosakan akidah dan sebagainya. Malah semua itu mampu berlaku dengan berkesan. Apa yang lebih menyedihkan, pelaku perkara negatif ini mampu melakukannya dengan cara yang berani dan selamat.

Adakah saya terlalu jumud dengan memberi persepsi bahawa Islam memandang negatif terhadap pembaharuan dan kemajuan? Ini bukanlah persepsi lagi. Ini adalah realiti. Hari ini anda tidak sedar satu kesilapan kecil anda, telahpun dijaja keseluruh dunia dan berkembang daripada satu perkara kecil yang digubah menjadi seperti satu jenayah atau dosa besar. Sedar-sedar anda dibaling sebiji telur oleh orang yang tidak dikenali kerana mereka membenci anda. Mungkin kerana anda tidak tahu orang memanipulasi gambar anda di facebook ketika sedang merotan anak di halaman rumah.

Mungkin ia seperti satu fantasi mengarut dan mungkin ada yang mengatakan ia takkan terjadi. Tapi saya ingin bertanya, adakah ada sesiapa yang boleh pastikan ia takkan terjadi? Malah begitu banyak 'candid' telah menjatuhkan imej seseorang tanpa disedari oleh individu diseluruh dunia. Seorang alim mungkin sedang bersalam dengan adiknya, tetapi gambarnya diambil dan dikomen sebagai 'orang alim tahi kucing' dengan komen menggambarkan dia menyentuh bukan muhrim. Mungkin akan ada penjelasan tetapi adakah penjelasan itu mampu menjelaskan fitnah yang dibuat dengan berkesan?

Alangkah mudahnya fitnah kini tersebar di akhirnya. Amat mudah juga minda manusia dipandu oleh sistem manusia sendiri. Fikirkanlah sendiri betapa pentingnya kita kembali kepada agama. Orang yang memahami agama akan memahami konsep nilai dan mungkin dapat membentengkan diri dengan sistem berbahaya ini. Bagaimanakah mereka yang tidak bersedia. Semoga Allah memberi hidayah dan kesedaran kepada umat Islam khususnya untuk tidak terjerumus dalam kerosakan yang disistemkan oleh facebook. Wallahualam. Tajdid.

http://www.iluvislam.com/berita/dunia/1467-facebook-ditutup-misteri-atau-taktik.html

No comments:

Post a Comment