Lebah dan bunga belimbing Bekerjasama Secret Tunnel Subhanallah, Cantiknya... Madu Anugerah Allah

Monday, January 24, 2011

Sayangi dan hargai pengorbanan isteri kamu semasa dia ada

Seorang isteri...
Seorang ibu kpd 4 org ank2 yang kecil....
Aku mngenali amy pd 2009... smasa itu amy bekerja di sbuah stesen minyak d SWAT..pengenalan terjadi secara spontan...kerana keramahannya...pada awal perkenalan...aku tidak tahu yg amy sudah berkahwin dan mempunyai 3 org anak..dgn tubuh badan yg kecil aku sememangnya tak menyangka yg amy sudah berkahwin..namun setelah hampir 3 bln berkenalan amy cerita sgalanya...
Amy terpaksa bekerja utk menampung perbalanjaan hidup dan anak2 nya...kerana...suaminya tiada pekerjaan tetap...dari sewa rumah,bil api ayer,makan minum,susu,pampers..dan segalanya d tanggung oleh amy...namun segala kepayahan itu amy telan bulat2 demi anak2nya...pernah amy menceritakn pd aku peristiwa selepas amy melahirkn anak ke 3 nya...semasa di dlm pantang segalanya amy uruskan sendiri..hinggakan amy pernah di marahi mertua sendiri kerana hanya ingin mandi air panas..'jika ko nk mandi air panas ko pgi cari kayu api atau pegi beli tong gas sndri..masak sendiri!!!!!'herdik mertuanya..tapi amy hnya berdiam diri dan bersabar..pernah amy mengadu pd kakak dan abg ipar...tapi di balas dgn cercaan..
Amy....
Telah di buang keluarga kerana keluarga amy tidak suka suaminya yg tidak mempunyai sbrg pekerjaan tu.....namun amy tetap mampu bertahan demi cinta setianya pada suami....atas prinsip...susah senang akan tetap bersama....tetapi apa yg di terima selepas perkahwinan tu adalah sebaliknya...amy pasrah..ini ketentuan Allah jua...
Amy..mula menjalinkn prhubungan dgn lelaki lain..bukan bertujuan utk mengikis atau menipu..tetapi ingin meluahkan bebanan yg di pikul selama ini...pernah aku sendiri aku kluar dgn amy...amy membwa ank ke 2 nya bersamanya...amy menceritakan kpd aku segala kepayahan dan kedukaannya pd aku...amy menangis...aku hanya mampu menasihati..dan memintanya byk2 bersabar..kesemuanya itu ujian dari Allah...bertahanlh demi anak2mu...amy akur...
Pernah amy maklumkn kpd aku yg dia telah bercerai dgn suaminya namun telah dirujuk demi anak2nya dan suaminya juga berjanji akan berubah..tapi itu hanya mainan kata2 suaminya..semuanya BOHONG belaka..tpi amy redha..hidup tetap di teruskan...
Amy....
telah bertukar bekerja dari SWAT ke CLXAT...maka amy akan berulang alik dari SW ke AT setiap hari...namun amy redha demi anak2nya...suaminya masih sperti dlu..tiada pekerjaan....ke hulu ke hilir...bersidai di kedai kopi...
Allah Maha Besar.....
Amy mengandung anak ke 4 nya...Alhamdulilah..ank perempuan...semoga kdtangan anak ini dapat merubah hidupnya..tetapi kita mampu merancang...amy tetap seperti dahulu...menanggung segalanya...bertambah parah..suaminya lngsung tak pedulikn kperluan ank2 dan diri amy....suaminya hanya inginkn tubuh amy shj..amy redha...
Namun pada tanggal 11 safar 1432 jam 1630H.....
amy kemalangan di AT...amy meninggal d tmpt kejadian..Innalilah..Allah menyayangi amy..aku terus ke HSM melihat sekujur tubuh yg pernah aku kenali...Amy...aku melihat wajah amy seakan2 sdg tidur...namun airmata amy masih basah mengalir di pipinya...aku tidak mampu merenung amy..
Amy...Allah lebih menyayngimu...hingga saat jenazah mu di smbahyangkan..airmatamu terus mngalir..Allah Maha Mengetahui segalanya apa kamu lalui selama ini amy...
Sehingga catatan ini di tulis...suamimu..abg iparmu...kakak iparmu...mertuamu..rakan yg pernah mencerca dan menghina kamu...MENYESAL..setelah kalian mengetahui kenyataan...amy sebenarnya bukan seperti kalian sangkakan...
Untuk suami amy...walau mengalir airmata darah sekalipun amy tak akan kembali..walau buta sekalipun mata kamu kerna menyesal atas perbuatan kamu selama ini...sudah TERLAMBAT!!!!Tak guna lagi kamu menjerit...tak guna kamu melalak...Amy sudah tiada!!!
Untuk ank2mu yg kecil2 ini amy..semoga Allah lindungi mereka..setiap kejadian Allah jadikan ada hikmah tersembunyi....
Amy...tenanglah kamu di sana..berehatlah kamu di sana..aku akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan ketenanganmu..semoga amy di tempatkan yg terbaik di sisiNYA..
Terima kasih Amy kerana mengajarkn aku erti kehidupan..mengajar aku erti penghargaan...walau aku hanya mengenalimu hanya sedetik shj...
Berehatlah kamu di sana..Ameen.
AL FATIHAH utk...AMY

No comments:

Post a Comment